Katamino

Data ostatniej modyfikacji:
2015-11-5
Autor recenzji: 
Renata Boszko
nauczycielka matematyki
Wydawca: 

Gigamic
http://www.gigamic.com

 

Dystrybutor: 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

planszóweczka.pl
(DH Astra stoisko nr 144 na I piętrze)
ul. Horbaczewskiego 4-6
54-130 Wrocław
tel. 792 301 796
http://www.planszoweczka.pl/

 

Typ gry: 
strategiczna
Typ gry: 
logiczna
Wiek graczy: 
3+
Liczba graczy: 
1 lub 2
Średni czas rozgrywki: 
15 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
5

To elegancko wykonana w drewnie gra, która zapewni rozrywkę osobom w różnym wieku. Kolorowe klocki mogą stanowić materiał budowlany dla najmłodszych, a starszych z pewnością przyciągnie możliwość rozegrania nimi dwóch wariantów strategicznej gry lub ułożenie rozlicznych (czasem stanowiących prawdziwe wyzwania) łamigłówek. Gra uczy najmłodszych rozpoznawania i dopasowywania kolorów i kształtów, a u wszystkich rozwija wyobraźnię przestrzenną, zmysł obserwacji, postrzegania i analizowania układów przestrzennych, a także zdolność logicznego myślenia.

W solidnym, kartonowym pudełku znajdziemy 12 kamieni pentamino, 5 małych czerwonych klocków sześciennych, 3 klocki brązowe (sześcian i dwa prostopadłościany sklejone z dwóch sześcianów) oraz kolorową książeczkę z zasadami gier i zadaniami łamigłówkowymi, a także drewnianą prostokątną planszę o wymiarach 5 x 13 podzieloną na kwadraty i drewniany separator. W książeczce znajduje się druga plansza - kwadratowa o wymiarach 8 x 8. Zarówno drewniana plansza jak i same klocki katamina przypominają te z gry Winomino.

Przypomnijmy, że kamień pentamino to graniastosłup powstały ze sklejenia 5 sześcianów. W instrukcji wszystkie kształty pentamin zostały ponumerowane, łatwo więc znaleźć właściwy. 

Z kolei pento oznacza zestaw klocków całkowicie wypełniający prostokąt na planszy o jednym boku długości 5. Długość drugiego boku zależy od miejsca umieszczenia separatora. Jeśli drugi bok prostokąta ma długość np. 7, mówimy, że układamy "pento 7".  

 

Z 12 kamieni pentamino można ułożyć 500 pent na 36057 sposobów.

 

Historia: 

Katamino zostało wyróżnione nagrodami w Belgii, Holandii, Luksemburgu, Anglii, Kanadzie oraz Stanach Zjednoczonych.

 

Skrót reguł gry: 
  • Łamigłówki
    Polegają na układaniu klocków w kształt prostokąta. W zależności od wybranego poziomu trudności ustawiamy separator w odpowiednim miejscu na planszy (np. jeśli chcemy układać łamigłówki z poziomu 6, to umieszczamy go między cyframi 6 i 7 na planszy), otrzymując prostokąt o wymiarach 5 x 6.

Zadania są  podzielone wg stopnia trudności i wieku graczy. Mamy więc zadania bardzo proste i proste (dla dzieci od 3-4 lat, które polegają na wypełnianiu penta 9 i penta 10 z wykorzystaniem największej możliwej liczby kamieni pentamino i uzupełnianiu ew. wolnych miejsc mniejszymi klockami, przy czym trzylatki mogą korzystać ze wszystkich klocków, a czterolatki z małych klocków w jednym kolorze),

zadania trudne (dla dzieci od 5 lat, w których trzeba ułożyć jak najwięcej pent od 3 do 12, wykorzystując tylko kamienie pentamino)

oraz zadania bardzo trudne (dla dzieci od 6 lat - instrukcja zawiera opis jakich kamieni użyć w danej łamigłówce od penta 3 do 8; jest 7 takich serii, a rozwiązanie wszystkich 42 łamigłówek kończy Małego Szlema)

i zadania super trudne (dla dzieci od 8 lat, w których znowu układa się serie pent z wykorzystaniem wskazanych klocków; po rozwiązaniu wszystkich 118 zadań kończy się Szlema). 

Są też zadania dla dorosłych i młodych geniuszy (układamy 96 pent na Wielkiego Szlema, 84 penta na Super Szlema oraz 160 pent w kategorii Wyzwanie).

  • Zadania konstrukcyjne
    To zabawa w budowanie, czyli odtwarzanie z klocków konstrukcji przedstawionych w instrukcji lub wymyślanie własnych, co daje wspaniałe pole do popisu dla kreatywności i wyobraźni.

  • Gra na tempo
    Na drewnianej planszy ustawiamy suwak między cyframi 6 i 7. Spośród wszystkich klocków usuwamy pentamina o numerach 1 i 12, a następnie gracze wybierają zestaw klocków do gry. Jeden z graczy bierze jeden brązowy prostopadłościan i 3 czerwone sześciany, a drugi - 2 czerwone sześciany i jeden orzechowy oraz jeden orzechowy prostopadłościan. Następnie gracze dobierają kolejno po jednym kamieniu pentamino, aż każdy będzie miał ich 5. Pozyskanymi klockami gracze (każdy po swojej stronie planszy) starają się jak najszybciej wypełnić prostokąt o wymiarach 5x6. Zwycięża ten, kto zrobi to pierwszy.

  • Gra strategiczna
    Toczy się na kwadratowej planszy z ostatniej strony instrukcji. Wykorzystuje się w niej tylko 12 kamieni pentamino, które układamy obok planszy, a następnie w losowy sposób ustalamy rozpoczynającego rozgrywkę. Gracze na przemian wybierają klocek i kładą go w dowolnym miejscu planszy. Przegrywa ten, kto nie może dołożyć klocka przegrywa. Jest też drugi wariant: na początku gracze rozdzielają między siebie wszystkie kamienie pentamino i grają nimi jak opisano powyżej.

 

Powrót na górę strony